zondag 7 april 2013

2,5 week later...


Me vs random sneaker sales man:

Me: "Hey this shoe looks good! What is the name of the model?"

Random sneaker sales man: "Nike wadda max wa"

Me: "What?"

Random sneaker sales man: "Nike WADDA MAX WAAA!!!"

Me: "Nike Water Max One??!?"

Random sneaker sales man: "WADDA! W-A-D-D-A! WADDA!"

Me: "Hmmmm ok, thanks for the help man!"

*me walking out of the store*

Dit gebeurt dus zo ongeveer 3x per dag. Ik had verwacht dat mensen in Hong Kong beter Engels zouden spreken maar ze zijn eigenlijk opvallend slecht. Veel ouderen kunnen helemaal geen Engels (taxichauffeurs, buschauffeurs) maar ook de jongeren zijn duidelijk in de war als ik iets in het Engels tegen ze zeg. Waarschijnlijk zal het ook door mijn uiterlijk komen en verwachten ze wel dat ik vloeiend Chinees spreek.

Ik had beloofd dat ik wat meer zou vertellen over de faculteit hier en het onderzoek wat ik ga doen de komende maanden.
De Prince Philip Dental Hospital is niet ver van mijn woning gelokaliseerd. Ik hoef iedere dag maar 7 min in die gevaarlijke slingerbus te zitten voordat ik aangekomen ben op de universiteit. Overigens gebeurt het nog regelmatig dat ik in de verkeerde bus stap. Het systeem hier is echt onnavolgbaar met honderden busnummers en van elke bus is er wel een spitslijn die een andere route rijdt (bus 90, 90M en 90X die allemaal naar dezelfde bestemming gaan maar een andere route volgen) en van de bushaltes begrijp ik nog steeds vrij weinig, maar goed.
Het gebouw van de faculteit is niet zo modern als het hypertrendy ACTA gebouw in Amsterdam maar het is zeker niet slecht. Ik kan niet spreken over andere afdelingen want ik ben nog niet overal geweest maar van wat ik gezien heb is het niveau van de post-doc Endodontologie (voor de leken onder ons: de afdeling endodontologie houdt zich bezig met wortelkanaalbehandelingen) vergelijkbaar met het niveau in Amsterdam. Ook hier is de opleiding van hoog niveau, publiceren ze veel artikelen, volgen ze veel seminars en moeten ze veel wetenschappelijke literatuur lezen. De wortelkanaalbehandelingen worden ook nagenoeg op dezelfde manier uitgevoerd als in Nederland (zelfde methode en materialen). Groot verschil met Nederland is dat ze hier voor alle hoogleraren, docenten en ‘elective students’ (ik dus) een ‘lounge’ hebben die niet toegankelijk is voor de reguliere tandheelkundestudent. Dik pluspunt dus voor HK. Misschien een leuk ideetje voor Nederland (hopelijk leest iemand van de afdeling mee?).
Wat betreft mijn eigen project: ik ben momenteel druk bezig met mijn onderzoeksopzet over successrate van wortelkanaalbehandelingen en alle factoren die van invloed zijn op het succes. Het is pas net begonnen maar de druk is vanaf het begin hoog dus ik ben nu iedere dag bezig met literatuur lezen. Over de exacte details van het onderzoek later meer.
Overigens lag hier laatst iemand in de stoel voor een wortelkanaalbehandeling. Ze had een lapje voor haar mond dus ik kon niet goed haar gezicht zien maar aan de rest van haar gezicht en de bouw van haar lichaam schatte ik haar niet ouder in dan 8-9 jaar. Er werd een wortelkanaalbehandeling gedaan in de bovenvoortand en ik vroeg uit nieuwsgierigheid of het om een ‘open wortel’ ging (bij kinderen is de wortel nog niet geheel afgevormd en dus nog open, wat de behandeling moeilijker maakt). De behandelaar zei van niet en ging rustig verder. Het dossier lag wel open en ik kon toen even snel kijken hoe oud de patiĆ«nt was en ja, het is nogmaals bevestigd dat chinezen er jong uit zien want ze was geboren in 1959! Ze had dus mijn moeder kunnen zijn...
Ik heb de rest van de behandeling maar niets meer gezegd...

Ohjah, de schoen waarvan ik de naam van het model wilde weten was Nike Wardour Max 1. Maar dat begreep ik een dag later pas toen ik het eindelijk aan een andere verkoper durfde te vragen. En ze hadden mijn maat niet meer dus alle moeite was voor niets.

4 opmerkingen:

  1. ik heb je schoenen maar even gegoogled en ze zijn wel cool hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://6.kicksonfire.net/wp-content/uploads/2012/09/nike-sportswear-air-max-wardour-1-2012-holiday-collection-2.jpg

      deze haha

      Verwijderen
  2. oh, en ik moest net van je weblog bewijzen dat ik geen robot ben...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke schoenen chung, staan jou denk wel tof!

    BeantwoordenVerwijderen