woensdag 1 mei 2013

HK vs NL


Met afstand de meest gestelde vraag vanuit Nederland: Wat is het verschil tussen Tandheelkunde in Nederland en Tandheelkunde in Hong Kong? Meestal zeg ik dat er niet zoveel verschil is. Na een maand moet ik mijn antwoord toch enigszins bijstellen. Grootste verschil? In HK gebruiken ze nog spoelbadjes voor het ontwikkelen van röntgenfoto’s en worden de patiëntengegevens opgeslagen in papieren folders (facepalm) in plaats van digitale systemen. Vooral leuk voor de mensen thuis om te weten is dat ik veel gegevens handmatig moet opzoeken in deze dossiers tussen handgeschreven rapporten wat 9 van de 10 keer niet te lezen is (double facepalm) en waar vaak essentiële informatie ontbreekt in de dossiers, maar goed, het zijn studenten en het is niet zo dat Amsterdamse studenten nou altijd zo strikt zijn.
Ander verschil is dat hier zeker om de twee dagen hele klassen met middelbare scholieren rondleidingen krijgen op de faculteit. Ze zijn te herkennen aan hun uniformen. Wie dat ooit verzonnen heeft weet ik ook niet want zonder die uniformen zijn ze al lastig van elkaar te onderscheiden (ja ook voor mij), laat staan als iedereen ook nog eens dezelfde kleren aan heeft.
Inmiddels zijn de eerste patiënten langs geweest voor een beoordeling van de wortelkanaalbehandelingen die 3-4 jaar geleden hier gedaan zijn door undergraduate studenten en het gaat best goed. De komende weken zullen nog in het teken staan van patiënten check-ups en dan weten we of de behandelingen gelukt zijn of niet en welke factoren mogelijk een rol hebben gespeeld in dit succes.

We zijn inmiddels een maand verder en in deze maand heb ik de tijd genomen om zoveel mogelijk te zien van Hong Kong. Er is hier zo veel te zien en te doen dat ik letterlijk iedere dag wel iets nieuws meemaak of zie, ook al loop ik op dezelfde route als de dag ervoor.
De meeste mensen zullen HK in vier gebieden opdelen. HK Island, Kowloon, New Territories en de Outlying Islands. Aangezien mijn kamer en de universiteit zich op HK Island bevinden ben ik het grootste deel van mijn tijd hier en dit gebied wordt in vele opzichten gezien als het belangrijkste (lees: drukste/meest chaotische) deel. Het eiland is op heuvels gebouwd en je kan HK Island ook in verticale zin indelen. In het dalgebied bevinden zich de meeste winkels, financial businesscenters en ook de metro rijdt hier. De meeste mensen wonen op de zogenaamde midlevels. Dit betekent voor hun dus iedere dag naar beneden afdalen voor hun werk en s’avonds omhoog om terug naar huis te gaan.

Wanneer je de metro pakt of de boot ben je binnen enkele minuten op Kowloon. Het is nét niet zo glamorous als HK Island maar ook hier is veel leven. Veel grote shoppingmalls, gezellige pubs, een grote variatie aan restaurants, en een mooie promenade met uitzicht op de imposante skyline van HK Island. Meer naar het noorden toe kom je terecht op de New Territories en dit is verreweg het grootste deel van HK. Het schijnt dat daar veel natuur te vinden is en dat het wat rustiger is. Rust is wel iets wat ik steeds meer apprecieer na wekenlang tussen mensenmassa’s wurmen in nauwe straatjes. Vergelijk het hier maar met Damrak in Amsterdam op zaterdag. Maar dan drukker. En overal. En iedere dag.
Wat het extra leuk maakt is dat het momenteel regenseizoen is en tegelijkertijd 25-30 graden en deze combinatie maakt Hong Kong tot één grote sauna. Lekker met z’n allen dicht op elkaar en zweten! Gotta keep your head cool!
Wie al mijn stukjes leest zal misschien denken dat ik overwegend negatief ben over HK maar niets is minder waar. Het bevalt me hier zo goed dat ik er over nadenk om hier langer te blijven. Ook na mijn studie. De werkomstandigheden hier voor tandartsen zijn vergelijkbaar met die in Nederland. De problemen met de taal zullen voor mij minimaal zijn en er is een goede basis om me te blijven ontwikkelen.

Voor degenen die vragen om foto’s, ze komen er echt aan. Ik ben te lui om alles te uploaden maar dat krijgen jullie tzt wel te zien. 







2 opmerkingen:

  1. Hey! Wij moeten voor school een verslag schrijven over de ouderenzorg in Hong Kong en toen ik dat intypte bij google kwam ik op een of andere manier bij jouw blog uit haha. Een beetje gek. Er is bijna niets te vinden over de ouderenzorg, dus ik vroeg me af of jij er misschien iets meer over weet? Of misschien een tip om informatie te vinden?

    Misschien vind je dit berichtje een beetje gek, maar ik dacht ik probeer het toch even haha.

    Veel plezier nog daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey,

    Ik heb echt werkelijk geen idee en ook geen idee waar je het wel zou kunnen vinden. Succes met verder zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen