maandag 24 juni 2013

Laatste blog


Hallo, hier het beloofde tweede deel,

Loop je op straat in Hong Kong met je rugtas op een doordeweekse dag onderweg naar de uni, wordt je aangehouden door politie in burger die om je paspoort gaan vragen (geen ID kaart). Je hebt alleen een ID kaart bij je en ze vragen waar je vandaan komt en waar je verblijft en checken de inhoud van je tas. Als je ze vraagt waarom ze dit doen zullen ze zeggen dat het routine is en preventief controle ivm vele inbraken. Nu heb ik even zitten opletten en volgens mij ben ik de enige die op straat aangehouden is ivm ‘preventieve controle’. Gevolg is wel dat ze al 2x mijn naam in een boekje hebben opgeschreven omdat ik geen paspoort bij me had en alleen een ID kaart. Ongetwijfeld is Hong Kong ook een stuk veiliger nu mijn naam in dat boekje van hun genoteerd staat.

Anyways, om verder te gaan op de vraag ‘wat te doen in HK als je tijd hebt?’: Ze hebben hier enkele eilanden die zeer de moeite waard zijn. De grootste is Lantau Island (2x de grootte van HK Island). Hier is het vliegveld van Hong Kong gelokaliseerd. Daarnaast hebben ze niet alleen een klein, maar erg mooi strand (Discovery Bay), maar ook een bekend vissersdorpje (Tai O) met kleine huizen op palen in het water en verder de bekende big Buddha. Voor dat laatste moet je wel in de hitte heel veel trappen lopen. Niet echt spectaculair als je het mij vraagt maar misschien is het voor anderen heel interessant en het is toch wel een toeristen attractie in Hong Kong.

Waar je ook heen kan is Cheung Chau Island, een stuk kleiner dan Lantau en ook een stuk verder weg (45 min met de boot?) maar erg mooi en zeker de moeite waard. Ook dit was een vissersdorpje en veel daarvan is bewaard gebleven. Een iets minder spectaculair en kleiner strand maar in tegenstelling tot Discovery Bay kan je hier wel lekker noodles met fishballs eten als je honger hebt. Het schijnt dat ze in het Guinness book of records staan voor de langste straat omgeven door natuur ofzo iets (Peak road). Tenminste, dat zei degene met wie ik daar was. Ik heb het niet kunnen vinden op Google dus waarschijnlijk is het ook onzin en een slechte poging om indruk te maken. Zo lang was die straat ook niet.

Heb je veel tijd en wil je iets verder reizen buiten de grenzen van Hong Kong dan zijn er veel goedkope mogelijkheden. Japan, Korea, IndonesiĆ«, Vietnam, Thailand, Taiwan en MaleisiĆ« zijn enkele voorbeelden die redelijk goedkoop zijn en waar je met een directe lijnvlucht heen kan. Om verschillende redenen heb ik gekozen voor Singapore, wat ongeveer 3,5 uur vliegen is van Hong Kong. De timing is alleen slecht gekozen want precies op het moment dat ik daar aankwam, was Singapore omgeven door een mist veroorzaakt door bosbranden in IndonesiĆ«. Het zicht was soms maar 20 meter dus van de indrukwekkende skyline van Singapore heb ik vrij weinig kunnen zien, het rook ook nog eens naar brandend hout en op CNN wisten ze te melden dat er ernstige gevaren waren voor mensen die te lang buiten bleven. Goed om te weten is dat ik in Singapore dan van 9 uur s’ochtends tot 3 uur s’nachts gelopen heb....
Het vertoont gelijkenissen met Hong Kong (warm en vochtig, veel Chinezen) maar ook verschillen (vooral schone en brede straten). Iedereen spreekt naast Engels nog een tweede taal en het eten hier is echt iets waar ze trots op mogen zijn: Laksa, Nasi Lemak, kip met rijst of Prata. Het is allemaal aan te bevelen. Als je ook nog erbij optelt dat ze een strand hebben wat vele malen mooier en schoner is dan die in Nederland (helder, warm zeewater!), het hele jaar door 30 graden, goede scholen en mooie huizen dan kan ik niet echt anders concluderen dat er vrij weinig is wat ik mijn buitenlandse vrienden kan aanbieden als ze ooit naar Nederland willen komen. We staan ook ALTIJD bekend als het land van softdrugs en red light district. Zeker iets om trots op te zijn lijkt me.




In principe is dit mijn laatste week in Hong Kong en daarbij ook mijn laatste blog, tenzij ik last-minute nog besluit om iets te schrijven maar dat zien jullie dan wel. Ik heb inmiddels ook enkele foto’s geupload in het foto gedeelte #noinstagramfilter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten